Németh János/ septembrie 28, 2017/ Educație/ 0 comments

Pentru noi, educația copiilor este importantă. Din punctul nostru de vedere, ceea ce primesc copiii din ziua de azi de la învățământul de stat nu numai că este puțin dar, cu siguranță este defectuos, fiind infiltrate interese materiale. Asta credem noi. În aceeastă ordine de idei, căutăm soluții alternative, luând în calcul chiar și „homeschooling”-ul. Dacă la un moment dat vă scriam despre educația copiilor olandezi, azi, în preajma ZILEI INTERNAȚIONALE AL EDUCAȚIEI (5 octombrie), mi-am propus să vă traduc un articol în care era rezumat modul de educare al copiilor din clasele primare, din Finlanda! Având în vedere că este recunoscut in lume, reusitele elevilor finlandezi, cred că merită citit. Haideți să vedem ce fac ei altfel, ce fac ei mai bine :

1. Totul este gratuit!

Educația finlandeză este gratuită. Și acesta include mese, excursii, geanta și papetăria. Dacă locuinta elevului  se află la mai mult de 2 km distanță de scoala, atunci se asigură transportul. Toate costurile sunt plătite de stat. 12,2% din bugetul central este cheltuit pentru educație.

2. Elevii sunt tratați individual

Fiecare elev își îndeplinește sarcinile în funcție de abilități. Copiii sănătoși învață împreună cu copiii cu dizabilități fizice sau psihice. Dacă un elev nu reușește să-și îndeplinească sarcinile (temele), învățătorul îi va oferii ore suplimentare. Dascălul este plătit în plus de stat, pentru acest efort. Se pune accent pe învățarea limbilor străine. Trăiesc după principiul că fiecare elev este în măsură să-și găsească o ocupație utilă, astfel dacă elevelui nu-i place o anumită materie, poate să coase sau să citească pe timpul „orei”.

3. Calificative motivante

În Finlanda se acordă notele de la 1 la 10. În primii doi ani, primesc doar calificative verbale de la „s-ar putea și mai bine”, până la „perfect”. Din clasa a treia, primesc note însă nu sunt publice. Fiecare elev știe doar propriile note. Oricum nu se dau notele pentru a „evalua” elevul ci mai degrabă pentru a-l motiva să-și îmbunătățească performanțele, cunoștințele.

4. Pot umbla în șosete

În școlile din Finlanda nu există uniforme. Nu suntem la fel, deci nu este o prioritate creearea „turmei”. Se pune accent pe dezvoltarea personalității individuale. Copiii se îmbracă cum vor. Foarte des poți vedea copii fără încălțăminte, la ore.

5. Nu sunt obligați să stea în bănci! Ore în aer liber.

Dacă copilul simte nevoia, poate participa la ore, stând pe covor sau pe canapea. Dacă vremea le permite, dascălii ies foarte des cu elevii, în grădina, curtea școlii. În principiu, majoritatea școlilor au așa numite amfiteatre cu gazon, unde se poate învăța în aer liber.

6. Foarte puține teme pentru acasă

Potrivit politicii finlandeze de educație, elevii trebuie să petreacă cel puțin tot atâta timp cu familia și odihnă, cât petrec cu învățatul. Astfel, tema pentru acasă nu trebuie să fie mai mult de 30 minute și cu mare grijă ca acesta să fie foarte atractiv pentru elev. De exemplu, un mod interesant de a preda istoria este acela de a ruga elevii să-și intervieze bunicii despre perioada in care erau ei tineri, apoi să compare acea perioadă cu cea modernă.

7. Nu sunt teze.

Finlandezii au un proverb : „ori te pregătești pentru teze (teste), ori pentru viață”.  Pornind de la această idee simplă, au sistat tezele. Profesorul, pentru a verifica cunoștințele elevilor, poate să ceară elevilor un extemporal in scris, dar  nu vor primi note.

8. Pauze lungi

Indiferent cât de interesantă este o oră, pauza va fi mai interesantă. În școlile finlandeze, în fiecare oră, există o pauză de 15 minute

9. E fain să fi profesor în Finlanda!

Interesul pentru Universitatea de Pedagogie din Helsinki  este de 20 de ori mai mare decât locurile disponibile. Salariul  unui profesor este in jur de 3500 euro, ceea ce este cu 1,5 ori mai mare decât salariul mediu din Finlanda. Să fii profesor în Finlanda este un lucru foarte prestigios pentru că „ei reprezintă” viitorul. Nu trebuie să predea conform unor reguli stricte. Fiecare profesor poate alege din ce carte să predea și ce program utilizează. În plus, lângă fiecare profesor, există un profesor „asistent” care îi ajută pe elevi să înțeleagă sarcinile.

10. Elevii învață lucruri utile pentru supraviețuire

Ora de înot începe cu ce trebuie făcut în cazul în care cineva se îneacă. Învață să gătească, croșeteze, meșteșugărească. O atenție sporită se acordă protejării mediului. La ora de informatică sunt învățați să construiască website-uri sau/si portofolii. Ideea fundamentală este de a permite elevilor să înțeleagă și să trăiască într-o lume în continuă schimbare.  Nu este nevoie de date inutile, număr de ani etc., deoarece există internet.

11. Nu există diferențe de calitate între școli

Copiii nu trebuie să aleagă o școală. Nu există „școli de elită”. Copilul va merge la cea mai apropiată școală. La orice școală va găsi profesori buni și educație adcvată.

12. Copiii pot alege ceea ce vor să mănânce.

Cantina este gratuită și variată. Meniul este afișat pe website-ul școlii, cu o lună înainte de începerea acesteia. Ei încurajează copiii să aibă o dietă sănătoasă, cu o opțiune vegetariană permanentă.

13. Noaptea la școală.

În fiecare an, de câteva ori pe noapte, copiii merg la școală cu saci de dormit și dorm în sala de clasă sub supravegherea profesorilor. Ei urmăresc filme, se joacă și este obișnuit să primească înghețată în dimineața următoare pentru micul dejun.

….Sună (mai) bine, nu credeți?

Share this Post

About Németh János

Dragi Prieteni! Numele meu este Németh János și sunt președintele Asociației „Coliba Verde”, administrator al site-urilor www.casedinlut.ro, www.casedinbalotidepaie.ro și www.casenaturale.ro. De asemenea sunt cel care a înființat una dintre primele echipe de construcții, axată numai pe construcții și renovări cu materiale naturale. Din 2011 activez în domeniul construcțiilor ecologice, construind și renovând pentru alții iar paralel am desfășurat o activtate intensă de informare a populației prin site-urile sus amintite, diferite rețele de socializare, mass media și prin organizarea diferitelor evenimente ca trainer (ateliere, seminarii). Fiind un om simplu ca oricine altul, mă întâlnesc cu majoritatea problemelor zilnice pe care le avem cu toții. Printre astea și faptul că nu am avut propria casă și nici posibilități finaciare de a-mi cumpăra sau construi una….până acum. De când lucrez în domeniul acesta, am întâlnit foarte mulți oameni și am văzut foarte multe lucruri care în alte circumstanțe nu le-aș fi văzut. Asta mi-a schimbat viața și gândirea. M-a făcut să las în urmă „turma” și să mă străduiesc să trăiesc și să ofer familiei mele o viață liberă, independentă și sănătoasă. M-a făcut să visez la casa noastră, la grădina noastră, la viața noastră. Pentru că se poate. Se poate și fără credite la diferite bănci…

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.