Programele ideologiei „școala în pădure” se bazează pe activitățile cognitive active ale elevilor, ceea ce înseamnă că copiii trebuie să părăsească școala pentru a juca un rol preponderent incluziv.
Școli în pădure există încă din anii 1800 și atunci scopul acestora era de a vindeca sau de a preveni îmbolnăvirea copiilor. Aproape fără excepție, copiii rămâneau cazați în zonă, departe de familie. De asemenea, avea scopul de a proteja și educa copiii cu probleme pulmonare sau cu o sănătate fizică precară, iar participarea a fost condiționată de o examinare medicală. Unele dintre școli, deschise din primăvară până în toamnă, i-au întâmpinat în cele din urmă pe cei mai bolnavi copii, care și-au petrecut cea mai mare parte a zilei grădinând și jucându-se în aer liber. Școlile în pădure de astăzi sunt cu totul diferite: scopul nu este de a educa copiii bolnavi, ci de a dobândi experiență și cunoștințe – indiferent de vârstă, sex – și conștientizare a mediului.
De multe ori au nevoie de ajutor pentru a face acest lucru. Copiii trebuie ridicați din mediul lor obișnuit de învățare, care este impus de școala tradițională cu clopoțelul, manualul și sala de clasă. Programele „școlii în pădure” se bazează pe colaborare, activități cognitive și interactive de cooperare. Într-o școală de pădure, copilul lucrează, învață, se angajează în diferite activități cu colegii săi și alți participanți (profesor, pădurar, brutar, vinificator, olar, trecător etc.). Stimulează creativitatea, descoperirea mediului (natural) înconjurător. Cunoașterea nu le este comunicată, nu li se spune, ci trebuie să o descopere singuri, folosind instrumentele și metodele adecvate, să strângă informații, să o prelucreze și să o evalueze. Este vorba de activități dinamice, cu activitate, mișcare în aer liber unde copilul învață descoperind sau invers, descoperă învățând. Să presupunem că școala suferă de un proces de învățare doar pentru că clasa este scurtă, distanța dintre lecții este mare, iar abilitățile copiilor sunt mari. Cu toate acestea, această problemă poate fi abordată în școala în pădure. Într-o școală în pădure, puteți reconecta lumea educației școlare cu subiecte și lecții și puteți arăta complexitatea mediului nostru. Școala în pădure asigură învățare socială, dezvoltare de personalitate și comunitară , îi convinge pe copii să se deschidă, să comunice, să inițieze activități relevante pentru comunitate și să observe sarcinile.
Este cu totul altceva să înveți despre vânt, ploaie, plante sau comportamentul animalelor într-o lungă lecție (oră) de biologie, sau să experimentezi „pe viu”. De multe ori, participând la o „școală în pădure”, frazele plictisitoare sau de neînțeles din manuale, devin într-adevăr o realitate și cunoștințe tangibile, logice. Experiențe care se pot imprima pe o viață. Pe lângă învățare, aceste programe oferă și o distracție deosebită: copiii vor observa cu greu în activitățile lor ludice că învață și învață despre bălți, animale sălbatice, ciclul apei, animale din pădure, plante comestibile, energia eoliană, diversitatea speciilor, utilizarea hărții, etc, etc….
Școala în pădure la Coliba Verde
După mai mulți ani de experiență, cu cunoștințe adunate prin participarea la diferite evenimente, cu scop educativ, prin auto educare , pentru că simțim că e nevoie și putem fi de folos dar și pentru că locul în care ne aflăm ne permite acest lucru, am decis că începând cu anul 2020 vom organiza diferite evenimente pe această temă. În legătură cu asta, vă rugăm să accesați pagina cu descrierea deataliată al acestor evenimente!